LASERTERAPI

Laserterapi

Det finns många fördelar med laserterapi t.ex. snabbare och effektivare behandling, behandlingen är smärtfri och ger inga biverkningar samt att laserterapi går att kombinera med andra behandlingsmetoder för optimering av behandlingsresultatet.

På IKOM Fysiocenter har vi godkända utbildningar inom medicinsk laserterapi sedan 2015 och behandlar hundratals patienter varje år med denna metod och med goda resultat.

Laser är en enfärgad ljuskälla med ett mycket smalt spektrum som går in och skapar för kroppen en påskyndad läkning på cellnivå. För många patientgrupper är laserterapi en naturlig del i deras behandling och laserterapin och dess verkan på kroppens självläkning är vetenskapligt väldokumenterad.

Metoden är riskfri och helt smärtfri vilket gör att behandling kan ske hos alla patienter med olika smärttillstånd t.ex. inflammationer, muskelsbesvär, ledbesvär m.m. och medicinsk laser har under mer än 20 års tid använts som behandlingsmetod inom idrottsmedicinen runt om i världen.

Vid behandling av smärtproblem kan det ibland hända att smärtan kan öka efter 6 – 24 timmar efter behandling. Detta beror på att laserljuset sätter igång läkningsprocesser och reaktioner efter behandling och skall ses som positiva då det visar prov på att patienten reagerar på behandlingen.

Det är helt individuellt och beroende på besvär som avgör hur ofta och hur många behandlingar som behövs, men det vanligaste är 1 – 10 behandlingar under 1 – 6 veckor. Ofta går man lite tätare i början och sedan med längre intervall.

Behandling med laserterapi kan ske i hela kroppen och är till mycket god hjälp vid många indikationer såsom:

• Skador i Rygg, Nacke, Axlar, Armbåge, Händer, Knän, Fötter m.m.
  • Diskbråck, Spinal Stenos
  • Frozen Shoulder, Tennisarmbåge, Golfarmbåge, Musarm, Hälsenebesvär, Hälsporre, Carpaltunnelsyndrom m.m.
  • Nervskador / Neuropati
  • Reumatiska sjukdomar
  • Smärta och värk (Fibromyalgi, Lymfödem m.m.)
  • Idrottsskador
  • Tendinit, Tendinos, Tendinopati
  • Inflammationer (Senor, Leder, Muskler, Bursiter, Bihålor m.m.)
  • Akuta skador
  • Kroniska skador (Artros m.m.)
  • Sårläkning (Bensår m.m.)
  • Hudbesvär (Eksem, Herpes, Rosacea, Psoriasis m.m.)
  • Allergier
  • Åderbråck